FAQ

VEELGESTELDE VRAGEN

Naar welke bestemmingen kan ik tickets boeken?


Treinwijzer specialiseert zich in Europese treintickets. Dat betekent dat je bij ons terecht kan voor alle bestemmingen binnen Europa (inclusief Europees Rusland). Voer je bestemming in in onze Reiswijzer om meteen een overzicht te krijgen van hoe je reis er zou uitzien. Je kan vandaaruit meteen je aanvraag starten. Voor bestemmingen buiten Europa mag je altijd rechtstreeks contact met ons opnemen via e-mail. We kijken dan graag voor je na of we een ticket kunnen aanbieden. In elk geval helpen we je dan verder met advies of tips om je gewenste ticket zelf of via een andere weg aan te kopen.




Hoe ontvang ik mijn tickets?


Binnen de 4 werkdagen na je aankoop vind je een link in je mailbox om je ticket(s) te downloaden. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat een ticket voor een reis die in het buitenland start, ter plaatse moet worden afgehaald en dus niet digitaal beschikbaar is. In dat geval bezorgen wij je alle informatie die je nodig hebt om je ticket aan het loket of de automaten ter plaatse af te halen.




Kan ik mijn tickets wijzigen of annuleren?


Elk treinticket dat je via Treinwijzer koopt heeft specifieke wijzigings- en annuleringsvoorwaarden. Deze voorwaarden worden in je persoonlijke reiskiezer steeds duidelijk meegedeeld. Treinwijzer streeft ernaar om je steeds zo goedkoop mogelijke tickets aan te bieden. De goedkoopste treintickets kunnen echter in veel gevallen niet worden gewijzigd of geannuleerd. Andere tickets kunnen gedeeltelijk worden terugbetaald, en nog andere zijn volledig flexibel en kunnen volledig worden terugbetaald. Indien je graag tickets wenst die gedeeltelijk of volledig kunnen worden gewijzigd en/of geannuleerd, kan je dit zo aanduiden bij je reisaanvraag.




Welke betaalmogelijkheden biedt Treinwijzer?


Treinwijzer biedt de volgende betaalmogelijkheden: Bancontact, Visa, MasterCard, American Express, PayPal. Voor bedrijven en organisaties bestaat bovendien de mogelijkheid om middels een overeenkomst betaling via bankoverschrijving mogelijk te maken. Neem daarvoor contact met ons op.




Kan ik compensatie vragen als mijn trein vertraging heeft?


In de meeste gevallen heb je bij vertragingen op je eindbestemming recht op een al dan niet gedeeltelijke compensatie. Treinwijzer behandelt echter geen aanvragen voor compensaties ten gevolge van vertragingen. Je kan hiervoor rechtstreeks terecht bij de spoorwegmaatschappij die op je ticket staat aangegeven. Neem daarvoor een kijkje op de website van de maatschappij in kwestie of op de website van de Europese Unie.




Wat gebeurt er met mijn persoonsgegevens?


Raadpleeg hier het privacybeleid van Treinwijzer.




Hoe annuleer ik mijn ticket(s) of reisaanvraag?


Je kan je ticket(s) of je reisaanvraag steeds annuleren door je aan te melden via 'Mijn aanvraag' en daar op de annuleerknop te klikken. Houd er rekening mee dat je bij het annuleren van je aanvraag of ticket(s) onherroepelijk akkoord gaat met de specifieke annuleringsvoorwaarden van je ticket(s). Die voorwaarden kan je eveneens raadplegen via ' Mijn aanvraag'. Indien een (gedeeltelijke) terugbetaling van je ticket(s) mogelijk is volgens je annuleringsvoorwaarden, nemen we via e-mail zo snel mogelijk contact met je op en krijg je het bedrag waar je recht op hebt teruggestort.




Hoe werkt de Reiswijzer?


Onze Reiswijzer biedt je de mogelijkheid om met één klik een handig overzicht te vormen van hoe de treinreis die je plant er zou uitzien. De Reiswijzer toont de volgende gegevens over je reis: - Reistijd De getoonde reistijd is een gemiddelde reistijd per trein (eventueel gecombineerd met ferry en/of bus indien nodig) van je vertrekpunt naar je bestemming, inclusief eventuele overstappen, overnachtingen en tussenstops. - Prijsschatting De getoonde prijs is steeds een schatting op basis van een boeking die ruim op voorhand zou plaatsvinden (gemiddeld een tweetal maanden voor de reisdatum). Indien een nachttrein, ferry, nachtboot of bus deel uitmaakt van de efficiëntste route naar je bestemming, is deze reeds in de prijs verrekend (voor nachttreinen met een slaapplaatsreservering in een gedeeld compartiment; voor nachtboten met een slaapplaatsreservering in een gedeelde kajuit). - Aantal overstappen Het getoonde aantal overstappen is een minimaal aantal en kan dus mogelijk hoger liggen, afhankelijk van het tijdstip van je reis. Een noodzakelijke stationswissel met metro, tram of bus in een grotere stad of overstappen tussen verschillende vervoersmiddelen (bv. trein naar ferry) worden meegerekend in het getoonde aantal overstappen. - Beschikbaarheid van tickets De hier getoonde periode is de termijn vóór je reisdatum waarin het boeken van treintickets mogelijk is. Vóór deze termijn van start gaat is het ook voor Treinwijzer onmogelijk om tickets te boeken, aangezien deze dan nog niet zijn vrijgegeven door de spoorwegmaatschappijen. Zodra de boekingstermijn start, geldt echter steeds: hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper je ticket(s)! - Mogelijkheid tot het gebruik van nachttreinen Als gebruikmaken van nachttreinen mogelijk is voor je bestemming, krijg je bij het indienen van je reisaanvraag de keuze om in elk geval voor nachttreinen te kiezen, of deze keuze te laten afhangen van prijs, comfort en reistijd. Bij sommige bestemmingen kan het echter onvermijdelijk zijn om gebruik te maken van een nachttrein. - Mogelijkheid tot het gebruik van ferry's Als gebruikmaken van een ferry mogelijk is voor je bestemming, krijg je bij het indienen van je reisaanvraag de keuze om in elk geval voor de route met ferry te kiezen, of deze keuze te laten afhangen van prijs, comfort en reistijd. Bij sommige bestemmingen kan het echter onvermijdelijk zijn om gebruik te maken van een ferry. - Mogelijkheid tot het gebruik van nachtboten Als gebruikmaken van een nachtelijke ferryovertocht mogelijk is voor je bestemming, krijg je bij het indienen van je reisaanvraag de keuze om in elk geval voor de route met ferry te kiezen, of deze keuze te laten afhangen van prijs, comfort en reistijd. Bij sommige bestemmingen kan het echter onvermijdelijk zijn om gebruik te maken van een nachtboot. - Mogelijkheid tot het gebruik van bussen Treinwijzer specialiseert zich in treintickets en probeert zoveel mogelijk te vermijden dat je voor je reis gebruik moet maken van busritten. Toch kan het voor heel specifieke bestemmingen efficiënter of soms zelfs onvermijdelijk zijn om ook een bus te nemen. In dat geval bieden we ook reizen inclusief busritten aan.




Hoe start ik een reisaanvraag?


Voor je een reisaanvraag start, kan je gebruikmaken van onze Reiswijzer, om in één oogopslag een beeld te krijgen van hoe je treinreis er zal uitzien. Vanuit de Reiswijzer kan je onderaan meteen een aanvraag naar de ingevoerde bestemming starten.




Ik krijg een foutmelding of de website reageert niet. Wat moet ik doen?


Onze website werd recent volledig vernieuwd. Het is dus helaas niet onmogelijk dat er op korte termijn nog foutjes opduiken. Indien je geconfronteerd wordt met een foutmelding of indien de website niet meer reageert, gelieve dan contact met ons op te nemen, zodat we dit voor je kunnen oplossen.




Waarom zou ik voor Treinwijzer kiezen?


Het gebruik van de trein als vervoermiddel voor reizen binnen Europa is al enkele jaren opnieuw in opmars. De trein biedt immers tal van voordelen ten opzichte van andere vervoermiddelen. Reizen met de trein is comfortabel, milieuvriendelijk en dropt je meteen in het centrum van de stad. Op korte en middellange afstand is het daardoor dikwijls even efficiënt of zelfs efficiënter dan de auto of het vliegtuig. En bovenal, de trein hoeft in veel gevallen niet duurder te zijn! Treintickets voor reizen in Europa vinden en bestellen is helaas echter nog steeds geen gemakkelijke opgave. Omwille van de ingewikkelde boekingsstructuur voor internationale treinreizen haken vakantiereizigers en bedrijven helaas nog te vaak af om voor de trein te kiezen als transportmiddel voor verplaatsingen binnen Europa. Met onze persoonlijke expertise is het bij Treinwijzer ons doel om de drempel van de doorgaans moeizame zoektocht naar het juiste ticket weg te nemen. Wij gaan voor jou op zoek naar de ideale budgetvriendelijke treintickets, eventueel gecombineerd met ferry- of bustickets, zodat jij enkel nog maar hoeft te vertrekken! Je treintickets aankopen via Treinwijzer bespaart je dus veel onnodige beslommeringen, en toch heb je de laatste keuze voor de meest ideale tickets nog zelf in de hand: we sturen je immers een persoonlijke reiskiezer door met een aantal mogelijke keuzes die voor jouw reis optimaal zijn. Daarbij houden we rekening met het comfort van je reis (voldoende overstaptijd, je gewenste accommodatie op nachttreinen of nachtboten, enz.), de kostprijs en de reistijd naar je bestemming. Ga dus wijs op reis met de trein, en boek je tickets bij Treinwijzer!




Heb ik een account nodig?


Om bij Treinwijzer ticket(s) aan te vragen en te bestellen heb je geen account nodig. Een account biedt echter een aantal voordelen: je kan reizigers en hun gegevens opslaan in je account om ze later te hergebruiken, en al je aanvragen worden gekoppeld aan je account, zodat je een handig overzicht kan raadplegen van al je aanvragen, hun status en hun gegevens. Ook je eigen gegevens als aanvrager worden met een account automatisch ingevuld bij nieuwe aanvragen.




Hoe wijzig ik mijn ticket(s) of reisaanvraag?


Als je een wijziging wil aanbrengen in je reisaanvraag of als je je ticket(s) wil wijzigen, vragen we je als volgt te werk te gaan: - Kijk de annuleringsvoorwaarden van je huidig(e) ticket(s) na. Mogelijk kan je je ticket(s) niet zomaar wijzigen en annuleren. Indien je flexibele tickets kocht, is dat wel mogelijk. Je vindt je annuleringsvoorwaarden door je aan te melden via 'Mijn aanvraag'. - Start een nieuwe reisaanvraag Dien een nieuwe reisaanvraag in met de gegevens van de reis zoals je die nu wil maken. - Annuleer de aanvraag of de ticket(s) die je niet langer nodig hebt Je kan je huidige ticket(s) of je reisaanvraag steeds annuleren door je aan te melden via 'Mijn aanvraag' en daar op de annuleerknop te klikken. Houd er rekening mee dat je bij het annuleren van je aanvraag of ticket(s) onherroepelijk akkoord gaat met de specifieke annuleringsvoorwaarden van je ticket(s). Die voorwaarden kan je eveneens raadplegen via 'Mijn aanvraag'. Indien een (gedeeltelijke) terugbetaling van je ticket(s) mogelijk is volgens je annuleringsvoorwaarden, nemen we via e-mail zo snel mogelijk contact met je op en krijg je het bedrag waar je recht op hebt teruggestort.




Ik vind mijn aanvraagnummer niet. Wat nu?


Je vindt je aanvraagnummer in alle bevestigingsmails die je van Treinwijzer ontvangt omtrent je aanvraag. Het aanvraagnummer is een code van vier karakters. Dit kan een combinatie zijn van cijfers, letters of beiden. Vind je je aanvraagnummer toch nergens meer terug? Neem dan contact met ons op.




Mijn gegevens of ticket(s) bevat(ten) een fout. Wat moet ik doen?


Als je een fout vaststelt in je persoonlijke gegevens, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op zodat we deze kunnen wijzigen. Treinwijzer kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor problemen met tickets als gevolg van het foutief invoeren van je persoonlijke gegevens. Als je een fout vaststelt in je ticket(s) (je hebt bijvoorbeeld verkeerde tickets ontvangen), neem dan eveneens zo snel mogelijk contact met ons op.




Kan ik ook groepsreizen aanvragen?


Het online aanvraagsysteem laat niet toe meer dan 10 reizigers in te voeren. Je kan bij Treinwijzer echter wel terecht voor groepsreizen. Als je een groepsreis wenst aan te vragen met meer dan 10 reizigers, neem dan rechtstreeks contact met ons op. We regelen je aanvraag dan via e-mail.




Wat als mijn reiskiezer verlopen is?


Om je de weergegeven prijzen zoveel mogelijk te kunnen garanderen, blijft je persoonlijke reiskiezer 48 uur geldig nadat de link naar je mailbox werd verstuurd. Als je de melding krijgt dat je reiskiezer verlopen is, maar je toch nog geïnteresseerd bent in het boeken van tickets voor diezelfde reis, vind je in het overzicht via ' Mijn aanvraag' een knop om je reisaanvraag te vernieuwen. We gaan dan opnieuw voor je op zoek naar de beste tickets en sturen je binnen de 4 werkdagen een nieuwe reiskiezer door, die opnieuw 48 uur geldig blijft.




Hoe boek ik tickets in mijn reiskiezer?


Binnen de 4 werkdagen na het indienen van je reisaanvraag ontvang je in je mailbox een link naar je persoonlijke reiskiezer. Daarin krijg je de beste opties voor jouw reis op een rijtje, en kan je de gewenste opties meteen bestellen en betalen. Vink in de reiskiezer je gewenste keuze aan voor je reis (of indien je koos voor een retourreis: voor je heenreis en je terugreis) en gebruik de knop 'Verder' om door te gaan. Na de selectie van je reis krijg je een overzicht van je keuze en kan je bevestigen door op 'Bestellen en betalen' te klikken. Je wordt dan doorgestuurd naar de beveiligde betalingsomgeving. Binnen de 4 werkdagen na bestelling en betaling vind je dan een downloadlink voor je ticket(s) in je mailbox.




Wanneer ontvang ik mijn ticket(s)?


Omdat we voor jouw reis steeds uitvoerig op zoek gaan naar de beste mogelijkheden en de diverse boekingssystemen van de verschillende Europese spoorwegmaatschappijen helaas niet toelaten om de meest optimale tickets eenvoudig samen te stellen, kunnen we je helaas (nog) niet met één klik tickets bezorgen. Treinwijzer hanteert de volgende termijnen: - Na het indienen van je reisaanvraag gaan wij voor je op zoek naar de beste opties voor jouw reis. Binnen de 4 werkdagen ontvang je van ons een link naar je persoonlijke reiskiezer in je mailbox. - Om je de weergegeven prijzen zoveel mogelijk te kunnen garanderen, blijft je reiskiezer 48 uur geldig. Binnen die termijn kan je zelf je gewenste ticket(s) bestellen en betalen. - Binnen de 4 werkdagen na bestelling en betaling ontvang je van ons een downloadlink voor je ticket(s) in je mailbox.




Hoe weet ik onderweg welke treinen ik moet nemen?


Wanneer je reisaanvraag voltooid is en we je ticket(s) bezorgd hebben, vind je in het overzicht via 'Mijn aanvraag' ook een reisplan terug. Daarin worden alle vertrek- en aankomssttijden van de verschillende treinen die je dient te nemen, alsook de treintypes en treinnummers duidelijk weergegeven. In vrijwel alle Europese stations van betekenis vind je deze treinnummers terug op digitale schermen of op borden die de dienstregeling weergeven. Indien je ook zitplaatsen of slaapplaatsen (op nachttreinen) reserveerde, vind je jouw zitplaatsnummers (of slaapplaatsnummers) terug op je ticket(s) zelf. Is er toch iets niet duidelijk, neem dan even contact met ons op, en we helpen je verder!




Hoeveel bedragen de verwerkingskosten van Treinwijzer?


Omdat we voor jouw reis steeds uitvoerig op zoek gaan naar de beste mogelijkheden en de diverse boekingssystemen van de verschillende Europese spoorwegmaatschappijen helaas niet toelaten om de meest optimale tickets eenvoudig samen te stellen, kunnen we je helaas (nog) niet met één klik tickets bezorgen. We gaan handmatig tot het uiterste om je de beste treintickets te bezorgen. Treinwijzer rekent daarom een verwerkingskost aan van 10% van de totaalprijs van je ticket(s). Deze kost geldt per aanvraag.




Hoe verwijder ik mijn account?


Met een Treinwijzer-account maak je het jezelf gemakkelijk om treinreizen aan te vragen. Met een account worden je gegevens automatisch ingevuld bij aanvragen, kan je reizigers en hun gegevens opslaan en kan je je aanvragen overzichtelijk beheren via je accountpagina.

Wens je toch je account af te sluiten en te verwijderen, stuur dan een mailtje naar accounts@treinwijzer.be.