VEELGESTELDE VRAGEN

Vanaf wanneer kan ik mijn treinticket boeken?


De termijn waarin je je treinticket kan boeken hangt af van je reisroute. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper de treintickets over het algemeen zijn. Voor 2020 gelden over het algemeen de volgende termijnen (idem voor routes in de omgekeerde richting dan aangegeven):

  • Van België naar Nederland, Frankrijk of Luxemburg, zonder hogesnelheidstreinen:
    vanaf 335 dagen voor de reisdatum
  • Van België of Nederland naar Duitsland, Italië, Oostenrijk, Zwitserland, Slowakije, Tsjechië, Hongarije of Slovenië:
    vanaf 180 dagen voor de reisdatum
  • Van België, Duitsland, Nederland of Frankrijk naar het Verenigd Koninkrijk (Eurostar):
    vanaf 180 dagen voor de reisdatum
  • Van Duitsland naar Frankrijk, Nederland, Italië, Luxemburg, Oostenrijk, Zwitserland, Slowakije, Slovenië, Tsjechië of Hongarije:
    vanaf 180 dagen voor de reisdatum
  • Van België naar Nederland, Frankrijk, Spanje, Italië (via Frankrijk) of Zwitserland (via Frankrijk):
    vanaf 120 dagen voor de reisdatum
    • Uitzondering: Thalys naar skigebieden in Frankrijk voor reizen op een zaterdag tussen 21/12/19 en 18/04/20:
      vanaf 18/09/19**
    • Uitzondering: Thalys naar Zuid-Frankrijk voor reizen op een zaterdag tussen 27/06/20 en 29/08/20:
      vanaf 21/02/20**
  • Van België naar Portugal, Polen of Oekraïne:
    vanaf 60 dagen voor de reisdatum
  • Van België naar Wit-Rusland of de Baltische staten (via Wit-Rusland)
    vanaf 45 dagen voor de reisdatum
  • Van België of Nederland naar andere landen:
    doorgaans vanaf 90 dagen voor de reisdatum*
  • Andere routes*
* Deze termijnen kunnen variëren. Laat ons hier weten welke reis je wenst te maken en wij kijken voor jou na wanneer deze beschikbaar komt. ** Omwille van de coronacrisis rijden er in 2020 geen Thalys-treinen naar Zuid-Frankrijk. Disclaimer: Deze informatie kan ten allen tijde wijzigen en biedt in geen geval garantie op de daadwerkelijke beschikbaarheid van tickets.




Ik heb mijn aansluiting gemist. Wat nu?


Als je onderweg door vertraging van een of meerdere andere treinen een aansluiting mist, begeef je dan in het overstapstation naar een informatiestand- of bureau van de betreffende spoorwegmaatschappij (bijvoorbeeld in Duitsland: DB, in Frankrijk: SNCF, in Nederland: NS, in Oostenrijk: ÖBB, enz.) of vraag meer info aan het stations- of treinpersoneel. Zij zullen je ticket gratis omboeken en/of je vertellen hoe je best verder reist. Treinwijzer kan geen bijstand verlenen bij vertragingen. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de treindiensten en het eventuele omboeken of wijzigen van tickets ten gevolge van vertragingen ligt bij de individuele spoorwegmaatschappijen.




Kan ik compensatie vragen als mijn trein vertraging heeft?


In de meeste gevallen wel. Treinwijzer behandelt echter geen aanvragen voor compensaties ten gevolge van vertragingen. Je kan hiervoor rechtstreeks terecht bij de spoorwegmaatschappij die op je ticket staat aangegeven. Neem daarvoor een kijkje op de website van de maatschappij in kwestie.




Kan ik mijn treinticket(s) wijzigen of annuleren?


Elk treinticket dat je via Treinwijzer koopt heeft specifieke wijzigings- en annuleringsvoorwaarden. Deze voorwaarden worden vóór de aankoop steeds duidelijk meegedeeld in het voorstel dat je van ons ontvangt. Treinwijzer streeft ernaar om je steeds zo goedkoop mogelijke tickets aan te bieden. De goedkoopste treintickets kunnen echter in veel gevallen jammer genoeg niet worden gewijzigd of geannuleerd. Andere tickets kunnen gedeeltelijk worden terugbetaald, en nog andere zijn volledig flexibel en kunnen volledig worden terugbetaald. Indien je graag tickets wenst die gedeeltelijk of volledig kunnen worden gewijzigd en/of geannuleerd, kan je dit aangeven in de extra opmerkingen bij je reisaanvraag. Als je je treinticket wil wijzigen of annuleren, neem dan ten laatste 5 werkdagen voor de reisdatum contact met ons op. Rekening houdend met de wijzigings- en annuleringsvoorwaarden van je ticket, gaan we dan voor jou op zoek naar een ander ticket of krijg je (een deel van) je ticket terugbetaald.




Hoe ontvang ik mijn treinticket(s)?


In veruit de meeste gevallen krijg je je ticket(s) na aankoop via e-mail doorgestuurd. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat een ticket voor een reis die in het buitenland start, ter plaatse moet worden afgehaald. In dat geval bezorgen wij je alle informatie die je nodig hebt om je ticket aan het loket of de automaten ter plaatse af te halen.




Zijn zitplaatsen inbegrepen in mijn ticket?


Bij je reisaanvraag kan je aangeven of je wel of niet zitplaatsen wenst te reserveren. Reservering van zitplaatsen is standaard aangevinkt, maar je kan dit uiteraard uitvinken als je geen zitplaats wenst. Hou er rekening mee dat een zitplaatsreservering op bepaalde hogesnelheidstreinen (Thalys, Eurostar, TGV) en een zitplaats- of couchettereservering op nachttreinen verplicht is. Op andere treinen kunnen zitplaatsen dan weer niet op voorhand worden gereserveerd.




Welke betaalmogelijkheden biedt Treinwijzer?


Treinwijzer biedt de volgende betaalmogelijkheden: Bancontact, Visa, MasterCard, American Express, PayPal.




Kan ik tickets boeken voor meer dan zes personen?


Absoluut! Het reisaanvraagformulier laat echter niet toe meer dan zes reizigers in te voeren. Als je een reis wenst te maken met meer dan zes personen, neem dan rechtstreeks contact met ons op. We helpen je graag verder!




Wat gebeurt er met mijn persoonsgegevens?


Raadpleeg hier het privacybeleid van Treinwijzer.




Hoeveel bedragen de verwerkingskosten van Treinwijzer?


Treinwijzer rekent een variabele verwerkingskost aan per aanvraag. Deze kost neemt af naarmate de totaalprijs van je geselecteerde tickets toeneemt. Wens je meer info, neem dan gerust contact met ons op.




Naar welke bestemmingen kan ik treintickets boeken?


Treinwijzer specialiseert zich in Europese treintickets.
Dat betekent dat je bij ons terecht kan voor alle bestemmingen binnen Europa (inclusief Europees Rusland).
Voor bestemmingen buiten Europa mag je zeker ook contact met ons opnemen. We kijken dan graag voor je na of we een ticket kunnen aanbieden. In elk geval helpen we je dan verder met advies of tips om je gewenste ticket zelf of via een andere weg aan te kopen.





Vraag je treinreis aan en wij zoeken de beste mogelijkheden voor je uit!

Treinwijzer

© 2020

  • Copy of E-mail icon 2_edited
  • Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

Contact                                     Algemene Voorwaarden                                          Privacybeleid                                           FAQ