top of page
FAQ

FAQ

VEELGESTELDE VRAGEN

  • Naar welke bestemmingen kan ik treintickets boeken?
    Treinwijzer specialiseert zich in Europese treintickets. Dat betekent dat je bij ons terecht kan voor alle bestemmingen binnen Europa (inclusief Europees Rusland). Voor bestemmingen buiten Europa mag je zeker ook contact met ons opnemen. We kijken dan graag voor je na of we een ticket kunnen aanbieden. In elk geval helpen we je dan verder met advies of tips om je gewenste ticket zelf of via een andere weg aan te kopen.
  • Vanaf wanneer kan ik mijn treintickets boeken?
    De termijn waarin je je treinticket kan boeken hangt af van je reisroute. Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper de treintickets over het algemeen zijn. Je kan via onze Reiswijzer nagaan wanneer de tickets voor jouw bestemming beschikbaar worden.
  • Hoe werkt de Reiswijzer?
    De Reiswijzer geeft je een handig overzicht van hoe je gewenste reis er ongeveer zou kunnen uitzien. Je krijgt er info over: De minimale reistijd naar je bestemming. Een schatting van de prijs die je mag verwachten voor een niet-flexibel ticket naar je bestemming. Het minimale aantal overstappen om op je bestemming te geraken. Overstappen tussen verschillende stations in grote steden en tussen verschillende vervoermiddelen zijn hierin meegerekend. De termijn waarbinnen tickets voor jouw bestemming beschikbaar zijn. De mogelijkheid of noodzaak om al dan niet gebruik te maken van een nachttrein, een ferry, een nachtboot of een bus om op je bestemming te geraken.
  • Zijn zitplaatsen inbegrepen in mijn ticket?
    Bij je reisaanvraag kan je aangeven of je wel of niet zitplaatsen wenst te reserveren. Hou er rekening mee dat een zitplaatsreservering op bepaalde hogesnelheidstreinen (Thalys, Eurostar, TGV) en een zitplaats- of couchettereservering op nachttreinen verplicht is. Op andere treinen kunnen zitplaatsen dan weer niet op voorhand worden gereserveerd.
  • Kan ik ook groepstickets boeken?
    Het reisaanvraagformulier laat niet toe meer dan tien reizigers in te voeren. Je kan echter zeker ook bij Treinwijzer terecht voor groepstickets. Als je een reis wenst te maken met meer dan tien personen, neem dan rechtstreeks contact met ons op. We regelen je aanvraag dan via e-mail. We helpen je graag verder!
  • Hoe ontvang ik mijn tickets?
    Binnen de 4 werkdagen na je aankoop vind je een link in je mailbox om je ticket(s) te downloaden. In uitzonderlijke gevallen kan het voorkomen dat een ticket voor een reis die in het buitenland start, ter plaatse moet worden afgehaald en dus niet digitaal beschikbaar is. In dat geval bezorgen wij je alle informatie die je nodig hebt om je ticket aan het loket of de automaten ter plaatse af te halen.
  • Wanneer ontvang ik mijn ticket(s)?
    Omdat we voor jouw reis steeds uitvoerig op zoek gaan naar de beste mogelijkheden en de diverse boekingssystemen van de verschillende Europese spoorwegmaatschappijen helaas niet toelaten om de meest optimale tickets eenvoudig samen te stellen, kunnen we je helaas (nog) niet met één klik tickets bezorgen. Treinwijzer hanteert de volgende termijnen: Na het indienen van je reisaanvraag gaan wij voor je op zoek naar de beste opties voor jouw reis. Binnen de 4 werkdagen ontvang je van ons een link naar je persoonlijke reiskiezer in je mailbox. Om je steeds de beste weergegeven prijzen te kunnen garanderen, blijft je reiskiezer 48 uur geldig. Binnen die termijn kan je zelf je gewenste ticket(s) bestellen en betalen. Binnen de 4 werkdagen na bestelling en betaling ontvang je van ons een downloadlink voor je ticket(s) in je mailbox.
  • Kan ik mijn tickets wijzigen of annuleren?
    Elk treinticket dat je via Treinwijzer koopt heeft specifieke wijzigings- en annuleringsvoorwaarden. Deze voorwaarden worden in je persoonlijke reiskiezer steeds duidelijk meegedeeld. Treinwijzer streeft ernaar om je steeds zo goedkoop mogelijke tickets aan te bieden. De goedkoopste treintickets kunnen echter in veel gevallen niet worden gewijzigd of geannuleerd. Andere tickets kunnen gedeeltelijk worden terugbetaald, en nog andere zijn volledig flexibel en kunnen volledig worden terugbetaald. Indien je graag tickets wenst die gedeeltelijk of volledig kunnen worden gewijzigd en/of geannuleerd, kan je dit zo aanduiden bij je reisaanvraag.
  • Hoe annuleer ik mijn ticket(s) of reisaanvraag?
    Je kan je ticket(s) of je reisaanvraag steeds annuleren door je aan te melden via 'Mijn aanvraag' en daar op de annuleerknop te klikken. Houd er rekening mee dat je bij het annuleren van je aanvraag of ticket(s) onherroepelijk akkoord gaat met de specifieke annuleringsvoorwaarden van je ticket(s). Die voorwaarden kan je eveneens raadplegen via 'Mijn aanvraag'. Indien een (gedeeltelijke) terugbetaling van je ticket(s) mogelijk is volgens je annuleringsvoorwaarden, nemen we via e-mail zo snel mogelijk contact met je op en krijg je het bedrag waar je recht op hebt teruggestort.
  • Hoe wijzig ik mijn ticket(s) of reisaanvraag?
    Als je een wijziging wil aanbrengen in je reisaanvraag of als je je ticket(s) wil wijzigen, vragen we je als volgt te werk te gaan: Kijk de annuleringsvoorwaarden van je huidig(e) ticket(s) na. Mogelijk kan je je ticket(s) niet zomaar wijzigen en annuleren. Indien je flexibele tickets kocht, is dat wel mogelijk. Je vindt je annuleringsvoorwaarden door je aan te melden via 'Mijn aanvraag'. Start een nieuwe reisaanvraag. Dien een nieuwe reisaanvraag in met de gegevens van de reis zoals je die nu wil maken. Annuleer de aanvraag of de ticket(s) die je niet langer nodig hebt. Je kan je huidige ticket(s) of je reisaanvraag steeds annuleren door je aan te melden via 'Mijn aanvraag' en daar op de annuleerknop te klikken. Houd er rekening mee dat je bij het annuleren van je aanvraag of ticket(s) onherroepelijk akkoord gaat met de specifieke annuleringsvoorwaarden van je ticket(s). Die voorwaarden kan je eveneens raadplegen via 'Mijn aanvraag'. Indien een (gedeeltelijke) terugbetaling van je ticket(s) mogelijk is volgens je annuleringsvoorwaarden, nemen we via e-mail zo snel mogelijk contact met je op en krijg je het bedrag waar je recht op hebt teruggestort.
  • Welke betaalmogelijkheden biedt Treinwijzer?
    Treinwijzer biedt de volgende betaalmogelijkheden: Bancontact, Visa, MasterCard, American Express, PayPal. Voor bedrijven bestaat ook de mogelijkheid om te betalen via overschrijving middels een overeenkomst.
  • Hoeveel bedragen de verwerkingskosten van Treinwijzer?
    Treinwijzer gaat handmatig en gepersonaliseerd voor je op zoek naar de beste treintickets voor je reis. Daarom rekenen we bij de betaling een verwerkingskost van 10% aan. Deze kost geldt per aanvraag.
  • Hoe weet ik onderweg welke treinen ik moet nemen?
    Na het boeken van tickets krijg je via onze website toegang tot een overzichtelijk persoonlijk reisplan. Hierin vind je alle reistijden, stations en treinnummers terug die je nodig hebt. Onderweg kan je deze treinnummers en tijden in de stations terugvinden op elektronische borden.
  • Ik heb mijn aansluiting gemist. Wat nu?
    Als je onderweg door vertraging van een of meerdere andere treinen een aansluiting mist, begeef je dan in het overstapstation naar een informatiestand- of bureau van de betreffende spoorwegmaatschappij (bijvoorbeeld in Duitsland: DB, in Frankrijk: SNCF, in Nederland: NS, in Oostenrijk: ÖBB, enz.) of vraag meer info aan het stations- of treinpersoneel. Zij zullen je ticket gratis omboeken en/of je vertellen hoe je best verder reist. Treinwijzer kan geen bijstand verlenen bij vertragingen. De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de treindiensten en het eventuele omboeken of wijzigen van tickets ten gevolge van vertragingen ligt bij de individuele spoorwegmaatschappijen.
  • Kan ik compensatie vragen als mijn trein vertraging heeft?
    In de meeste gevallen wel. Treinwijzer behandelt echter geen aanvragen voor compensaties ten gevolge van vertragingen. Je kan hiervoor rechtstreeks terecht bij de spoorwegmaatschappij die op je ticket staat aangegeven. Neem daarvoor een kijkje op de website van de maatschappij in kwestie.
  • Heb ik een account nodig om een reis aan te vragen?
    Neen. Je kan een reisaanvraag ook zonder Treinwijzer-account indienen. Een account is echter handig om je persoonlijke gegevens en frequente reizigers op te slaan, zodat je bij een volgende aanvraag tijd bespaart. Met een account heb je ook toegang tot een handig overzicht van al je persoonlijke reisaanvragen.
  • Ik vind mijn aanvraagnummer niet. Wat nu?
    Je aanvraagnummer is een code van vier karakters (letters en/of cijfers) die uniek is voor elke reisaanvraag. Je vindt ze terug in je aanvraagbevestiging en andere e-mails van Treinwijzer, en in je account indien je die hebt. Vind je je aanvraagnummer toch niet meer terug, stuur ons dan een mailtje.
  • Wat gebeurt er met mijn persoonsgegevens?
    Raadpleeg hier het privacybeleid van Treinwijzer.
  • Hoe verwijder ik mijn account?
    Als je je account wil verwijderen, stuur dan een mailtje naar accounts@treinwijzer.be.
bottom of page